Vacatures die maandenlang openstaan, recruitmentbureaus die belachelijk veel geld kosten en geen garanties geven en een tekort aan waarnemingsbevoegde kandidaat-notarissen: het zijn obstakels waar veel notarissen tegenaan lopen. Terwijl je personeel nodig hebt om de werkdruk draaglijk te houden, blijven vacatures onvervuld.
Clarine Leskens, bondgenoot bij Nieuw Notariaat en notaris bij haar eigen kantoor in Houten, heeft een ander verhaal. Haar kantoor telt zo’n zeventien medewerkers en ze heeft momenteel amper openstaande vacatures. We vroegen haar hoe ze ervoor zorgt dat haar team zo goed bezet is en hoe het bondgenootschap bij Nieuw Notariaat hieraan heeft bijgedragen.
Een vol kantoor vraagt om structuur
Clarine startte zo’n vijf jaar geleden haar notariskantoor Leskens in Houten. Hier werkt ze samen met drie kandidaat-notarissen, twee klerken, twee juristen en een aantal notarieel medewerkers. Daarnaast heeft ze onlangs iemand aangenomen voor personeelszaken. "We zijn inmiddels groot genoeg om daar iemand voor te hebben en dat is ontzettend fijn," vertelt Clarine.
Voor kleinere kantoren is het vaak niet haalbaar om speciaal iemand aan te nemen voor zo’n HR-functie. Bij die kantoren ligt die verantwoordelijkheid meestal bij de notaris, boven op het juridische werk en alle andere ondernemerstaken. Het gebrek aan vakspecifieke kennis en tijd om dit goed aan te vliegen, zorgt bij de meeste van die kantoren voor een groot personeelstekort.
Werven zonder recruitmentbureaus
Voor Clarine is het een groot voordeel dat haar kantoor in het midden van het land staat. “We zijn centraal gelegen en dat maakt het laagdrempelig voor werkzoekenden vanuit alle windrichtingen. Maar we zien ook dat collega’s snel weer uitstromen naar andere werkgevers, binnen en buiten het notariaat. De medewerkers die wel blijven, hechten waarde aan de manier waarop we werken, het persoonlijke,” vertelt ze.
Het vullen van haar vacatures doet ze dan ook liever niet via recruitmentbureaus. “Dit kost bakken vol geld en er is vaak geen garantie dat iemand ook echt langdurig bij je blijft werken,” zegt ze. Maar hoe doet ze het wel? Volgens Clarine is er niet één succesformule. “Voor de niet-juridische functies adverteren we vaak in de lokale krant of op Facebook,” legt ze uit. “Voor juridische functies merken we dat via via vaak het meeste effect heeft en sinds kort werkt er iemand bij ons die via Nieuw Notariaat bij ons terecht kwam.”
Hoe Nieuw Notariaat het verschil maakt
Robert vertelt hoe dit verliep: “Ik werd benaderd door een kandidaat-notaris die gelezen had over Nieuw Notariaat. Diegene vroeg mij of ik er een bondgenoot was die openstaande vacatures had en wat een geschikt kantoor voor hem kon zijn.”
Maar het lidmaatschap bij Nieuw Notariaat levert Clarine meer op dan alleen een nieuw personeelslid. “Ik sta er, als eenpitter, niet meer alleen voor dankzij Nieuw Notariaat. Ik overleg met collega-notarissen en samen pakken we bepaalde uitdagingen aan. Maar ook de ondersteuning die ik op het gebied van HR krijg, is waardevol. Voorheen deed ik gewoon wat ik dacht dat goed was, maar nu gaan we veel gestructureerder en professioneler te werk. Nu maken we HR echt onderdeel van de organisatie en creëren we structuur en leggen we verwachtingen vast.”
Een modern kantoor trekt medewerkers aan
Naast werving is Clarine ook bezig met het behoud van haar medewerkers. “Ik denk dat het in ons vak echt loont om de werk-privébalans voor je medewerkers goed te houden. Bij ons kan je bijvoorbeeld thuiswerken en om 17:00 uur is de werkdag gewoon afgelopen. En als bijvoorbeeld iemands kind ziek wordt, dan wil ik dat ze hun werk kunnen laten vallen en naar huis kunnen. In veel branches is dit heel normaal, maar in het notariaat zijn wij hierin volgens mij een aardige koploper. "Er is hier op kantoor ook geen hiërarchie, je hoeft geen u te zeggen tegen mij," zegt ze. "Overal staan de deuren open en de sfeer is gewoon gezellig."
Ondanks deze moderne kijk op werkgeverschap, gebeurt het soms dat ze veel tijd en moeite investeert in iemand die na een halfjaar weer vertrekt. Jammer, maar ze ziet hierin op termijn ook een kans voor Nieuw Notariaat. "Het feit dat iemand lid is van Nieuw Notariaat en dat je weet dat er een degelijk personeelsbeleid is, zou een aantrekkelijke factor kunnen zijn. Het wordt een soort keurmerk: bij een Nieuw Notariaat-notaris kom ik als werknemer gewoon goed terecht."
Samen zijn we sterker
Clarine gelooft dat eenpitters kunnen blijven bestaan, mits ze slim worden ondersteund. "Iedereen roept altijd dat je het als eenpitter niet redt, maar ik denk dat dat grotendeels afhangt van hoe je het aanpakt. Blijf je werken op de manier waarop het in 40 jaar geleden gebeurde; dan niet. Maar zorg je voor professionalisering en modernisering van je kantoor, dan zie ik niet in waarom de eenpitterkantoren het niet zouden redden.”
Haar advies aan collega's: zoek op tijd naar ondersteuning. "Laat je adviseren en zoek elkaar op. Sluit je aan bij een partij zoals Nieuw Notariaat, waarmee je je kantoor aantrekkelijker maakt voor nieuwe mensen en zelf ontzorgd wordt op het gebied van bedrijfsvoering, modernisering en HR. Eenpitter zijn is best eenzaam, maar door het bondgenootschap sta ik er nooit alleen voor.”
Wil jij ook profiteren van de voordelen van het bondgenootschap van Nieuw Notariaat? Ontdek hier wat we voor jouw kantoor kunnen betekenen of plan via onderstaande knop een vrijblijvende call met Robert.
Wil je je aansluiten bij coöperatie Nieuw Notariaat? Of wil je meer weten over wat onze coöperatie kan betekenen voor jouw kantoor? Plan een call in met Robert, hij vertelt je er graag meer over.
Altijd op de hoogte van alle nieuwtjes? Volg ons op LinkedIn.
© 2025 Nieuw Notariaat